Ala-Arča (KGZ)

Takže přátelé, opět zdravíme z Kyrgyzstánu. Ano ano, ta loňská návštěva při cestě z Mongolska nás navnadila a tak se vracíme. Tentokrát letecky (o svých zádech po cestě autem jsem už psal).

Cestu jsme si naplánovali tentokrát tak, abychom viděli trochu ví a hlavně, abychom navštívili snad nejznámější lokalitu, jezero Issyk Kul. Ale nepředbíhejme.

Trasa jasná. Co možná nejdříve zakoupit letenky. Poletíme přes Moskvu se společností Aeroflot. V době našeho nákupu stála zpáteční letenka 8,5 tis. A se všemi připojištěními a zajištěním možného vrácení jsme dali za letenku cca 10 tis. Vízum není do Kyrgyzstánu pro turisty nutné, čímž se stává tato země velmi atraktivní.

V Moskvě se taky dlouho nečeká, tak jsme si ani nekupovali v automatu kosmickou stravu. Tady třeba boršč v tubě. Asi to bude zajímavé a pokud nebudeme muset na zpáteční cestě mezi lety přebíhat s vyplazeným jazykem, tak snad podlehnu a koupím si jednu tubu. Co když někdy nahoru opravdu poletím a pak už to bude drahé.

V Biškeku jsme přistáli ve tři odpoledne a to na čas. Boeing 737-800 V Kandinskij nás spolehlivě dopravil i když dlužno říct, že místa v letadle bylo znatelně méně než v Airbusu A 320 z Prahy. Navíc mě posadili mezi dvě gorily a tak jsem požíval občerstvení ve stísněné poloze častován bodyčeky z obou stran. Tady by se tuba s borščem fakt hodila. No a moje veselí bylo pokaženo dozorujícím vojákem, který mě za fotografování na ploše pokáral.

Nám už známý hotel Flagman byl na místě a byli jsme očekáváni, takže i tentokrát se zdálo, že vše je v naprostém pořádku a tak jsme trochu pochodili po městě a zašli na náš první, nikoliv poslední šašlik. Večer jsme zkontrolovali jak si stojí Manas (já říkám kyrgyzský Václav) a šup spát. Teda hned po pár doušcích dobrého koňaku a srovnat tak čtyř hodinový rozdíl.

Přátelé, nic nemůže klapat věčně a taky že ne. Na letišti jsme našli kluka, který nás na hotel odvezl a zároveň nám slíbil půjčení auta na dobu našeho pobytu. Sympaťák. Jenže auto nám měl k hotelu, druhý den ráno dovézt jeho kamarád. No jak to asi dopadlo. Místo ráno, po několika telefonátech dojeli v poledne. Začalo se smlouvat, čož mi zas až tak nevadí, ale jejich požadavky byly na rozdíl od slibů diametrálně jiné.

Nakonec jsme řekli. Odvez nás do Ala Arča a my si to do večera rozmyslíme a uvidíme.

Ala Arča je rezervace cca 30 km jižně od Biškeku a kdo z vás bude v Biškeku třeba jen na den neprohloupí, když se tam pojede podívat. Dá se tam projít úplně na lehko podél řeky a dá se tam udělat tůra ve vysokohorských podmínkách. Na rozdíl od jiných míst v Kyrgyzstánu tady jsou turistické značky úplně jako u nás.

My jsme se tentokrát vydali levou stranou stoupákem na „rozbité srdce“ a pak dál k vodopádu. Zatímco my jsme stoupali místy až krkolomnými úseky, většina turistů se už vracela dolů. Ovšem někteří, kteří jestě lezli za námi s výbavou na několik dní měli namířeno k ledovci. Tam je chata s možností přespat.

Počasí tentokrát nebylo úplně „azůro“ a já, který jsem se začal z výšky zhruba 2 580 m.n.m. vracet jsem dole schytal lehký deštík. Naštěstí až dole. V dešti bych některé úseky opravdu nechtěl absolvovat. Tak jsem dvakrát ujel docela blbě, jednou přímo na pr… a podruhé jsem si ve skluzu přisedl nohu. To bývá situace na opravdu nepříjemné úrazy. A tak až na to, že to opravdu docela dlouho bolí dopadlo vše výborně.

Připadal jsem si tak trochu rozlámanej, asi jako ten strom, ale ten už ro má asi napořád, ten už to nerozdejchá. A ty balvany jsou na odpočívce ve stoupání a říká se jim „zlomené srdce“. Tak nějak nevím proč 🙂

Ve spodní části údolí je už zase pohoda a tady jsme zhruba čtyřhodinový pochod nahoru-dolů ukončili. Hoch čekal a jeho požadavky byly stále neakceptovatelné. A potom jsme najednou pochopili, že ten obstarožní Mercedes je jeho srdeční záležitost a že dělá všechno pro to, aby ho půjčovat nemusel.

Vznikla další dohoda. Zítra ráno nám přiveze a půjčí Ford Focus a podmínky budou takové, jaké se líbí nám. No tak hurá. Hurá na šašlik, koňak a bum do postýlky. Tělo si to žádá a navíc druhý den vyrážíme dál. Dál k jezeru Issyk Kul a k horám Tian Šanu.